Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-06@07:53:19 GMT

سقوط پلتفرم‌ها پیامد از آن طرف بام افتادن ها

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۰۰۵۶۵

سقوط پلتفرم‌ها پیامد از آن طرف بام افتادن ها

یادداشت: مجتبی احمدی – دبیر گروه فرهنگ و هنر – خبرگزاری برنا

شاید یکی از دلایل اصلی شکست در هر عرصه‌ای موفقیت نابهنگام باشد، با این توصیف که گاهی اوقات تعریف و تمجیدهای بیش از حد و شاید موفقیت های زودتر از موعد استاندارد به خصوص در عرصه هنر دلیلی باشد تا آن وسواس و دقت و تمرکز و توجه لازم کم کم از بین برود و شاهد این باشیم که یک اتفاق موفق به سراشیبی افت کیفی برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتفاقی که بارها در عرصه های مختلف هنری و به خصوص ورزشی شاهد آن بوده ایم.

پلتفرم های نمایش خانگی شروع رویایی داشتند و این استقبال پررنگ باعث شد به سرعت جایگاه خود را در میان مخاطب پیدا کنند و به یکباره شاهد این بودیم که خانواده تلویزیون و به خصوص مدیران و فعالان حوزه نمایش از این رقابت هراس کردند که شاید شرایط طوری پیش رود که عملا سریال های تلویزیونی جای خود را به سریال های جذاب شبکه نمایش خانگی داده و کم کم حجم وسیعی از مخاطبان به سمت سریال های پلتفرم ها کشیده شدند.

اگرچه مخاطب برای دنبال کردن سریال های نمایش خانگی باید دست به جیب می شد و تلویزیون رایگان را کنار گذاشت تا سریال های جذاب تری را در پلتفرم ها ببیند  کم کم شاهد این بودیم که بخش اعظمی از سریال های تلویزیون از سوی مخاطب کنار زده شدند و چند مجموعه موفق در شبکه نمایش خانگی با ویژگی هایی چون؛

-    داستان قوی

-    بازیگران بنام و چهره

-    حضور چهره های محبوب مانند خوانندگان

-    کارگردانان کارنامه دار تلویزیون و سینما

-    و البته نزدیک شدن به خطوط قرمز در قصه گویی و انتخاب سوژه و محتوا

صاحب طرفداران پروپا قرصی شدند که هم برای پلتفرم ها نان و آب داشت وهم برای تلویزیون تهدیدی شد تا مسئولین و سیاست گذاران رسانه ملی به فکری اساسی برای آینده پیش رو فرو روند.

اینکه تلویزیون از این رقابت سود کرد یا خیر یک طرف ماجرا بود ، اینکه آیا پلتفرم ها از این فرصت موفقیت استفاده ای به جا داشتند یا نگاه بیزینسی اجازه نداد در اوج بمانند و کم کم رو به افت رفتند موضوع دیگری بود که این روزها شاهد آن هستیم.

آشکار بود که سریال های شبکه نمایش خانگی با وسواس بیشتری از فیلمنامه تا اجرا مدیریت می شدند اما در ادامه شاهد تولید چند سریال ضعیف بودیم که مشخصا هیچ دقت و توجهی روی ساخت آنها محسوس نبود و تنها به عنوان یک بیزینس تیم تولید روی آن تمرکز کرده بود و بدون تعارف باید گفت به مرور یک روزمرگی عجیب وغریب بر ذات پلتفرم ها رخنه کرد و به یک باره در کنار چند اثر قابل قبول و قوی شاهد این بودیم که این مدیوم نیز چند سریال ضعیف و پر انتقاد را در حال پخش دارد.

فراموش نکنیم که موفقیت پلتفرم ها بخاطر دقت و وسواسی بود که در ساخت این آثار دیده می شد وگرنه تلویزیون با آثار در دسترسش و هزینه ای که برای مخاطب نداشت در اولویت می ماند و هرگز مخاطب در شرایط اقتصادی فعلی به سراغ  سریال پولی دیدن نمی رفت.

این روزها تهدید جدی فاصله گرفتن مخاطب و بی اعتماد شدن به پلتفرم ها محسوس است چرا که برخی از سریال های تولید شده در پلتفرم ها به نوعی در قواره های تله گذاری برای مخاطب تنها به نمایش یک ویترین پر بازیگر و زرق و برق های مرسوم بسنده کرده اند و مخاطبشان را در قدم اول جذب می کنند اما در ادامه شاهد یک اثر کم رمق و غیر قابل تحمل هستیم.

به زودی سریال یاغی راکه استارت خوبی داشت اما در ادامه این روزها شاهد افت کار و کش دار شدن برخی از سکانس های بی تاثیر در درام هستیم که البته از جنس و نوع کار محمد کارت بعید به نظر می رسد.

محمد کارت در سریال یاغی داستانی خاص را با کارگردانی ویژه کلید زد تماشاگرش را جذب کرد و بیش از ده قسمت سریال پر از اتفاق و چالش و تنش های جذاب دراماتیک در کنار کاراکترهای رنگ آمیزی شده درست بود که مخاطب را سکانس به سکانس گاهی حتی پلان به پلان سورپرایز می کرد. اما در ادامه شاهد این بودیم که این سریال قوی در یکی دو قسمت آخر (پخش شده) کمی در قصه گویی هر قسمتش و حتی پیشرفت داستان روی شخصیت ها آن طراوات و تازگی ابتدایی را ندارد که البته می تواند تا حدودی طبیعی باشد چرا که مخاطب به اندازه کافی از سریال و شخصیت ها داستان و چلنج گرفته است و حالا باید به سمت سرازیری سریال و قصه برویم و باز می توان به محمد کارت و تیمش اعتماد کرد و در انتظار اتفاقات جذاب و ویژه در سی درصد پایانی سریال یاغی هم بود.

انتهای پیام/

 

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سینما شبکه نمایش خانگی یاغی مجتبی احمدی محمد کارت پلتفرم ها سریال یاغی سریال بی گناه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۰۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»

آیدین تمبرچی کارگردان نمایش «آن برد» نوشته مشترک تمبرچی و مهدی زندیه که این روزها با استقبال قابل توجه مخاطبان در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر در حال اجرا است، درباره روند تولید این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: از سال ۹۵ به همراه مهدی زندیه درگیر نوشتن این متن شدیم اما زمانی طولانی آن را کنار گذاشتیم. در آن مقطع زمانی دست‌نویسی از متن تهیه شد تا با ۲ بازیگر در سالن کوچک مولوی روی صحنه برود ولی اثر به اجرا نرسید. بعد از چندین سال رجعت به متن «آن برد»، دست‌نویس جدیدی تهیه شد. از مهر سال ۱۴۰۲ بازنویسی متن را انجام دادیم و از اوایل دی سال گذشته نیز تمرین‌ها را شروع کردیم.

وی درباره اینکه آیا نمایش «آن برد» به شیوه کارگاهی تولید شده است یا خیر، توضیح داد: متن از پیش تهیه شده بود و تمامی ایده‌های کارگردانی در آن مدنظر قرار گرفته بود اما اسلوب‌هایی که منصوب به کار کارگاهی می‌شوند به شکل موقعیت نمایشی در اثر وجود دارند. در شیوه‌ای که «آن برد» را تولید و اجرا کردیم، مکان مدام تغییر می‌کند و زمان سیال است و اسلوب‌ها منصوب به کار کارگاهی است اما ما پیش‌تر به این ایده‌ها و موضوعات فکر کرده بودیم.

تمبرچی درباره دغدغه پرداختن به ایده مهاجرت در نمایش «آن برد»، یادآور شد: ایده مهاجرت دست‌کم برای قشر و نسل ما همیشه به عنوان یک امکان مورد توجه قرار می‌گیرد. در دست‌نویس اول «آن برد» نگاه به مهاجرت مثبت بود اما متن نهایی بر علیه مهاجرت شکل گرفت. در واقع در متن نهایی به شناخت عواقبتی که مهاجرت در پی دارد، پرداختیم. آنقدر موضوع مهاجرت زیرساختی و پیچیده است که فکر نکنم به این زودی‌های دغدغه آن برای نسل ما و طبقه متوسط جامعه برطرف شود.

کارگردان نمایش «آن برد» درباره استقبال قابل توجهی که مخاطبان از اجرای این اثر نمایشی دارند، بیان کرد: می شود ادعا کرد که قالب بازخوردهای مخاطب نسبت به نمایش خیلی مثبت و برای ما ارزشمند بوده است. تولید و اجرای نمایش سختی‌ها و پیچیدگی‌های فراوانی دارد که بازخورد غالبا مثبت مخاطبان از اجرا تنها نکته دلگرم‌کننده برای گروه ما است.

وی درباره اینکه چه ویژگی‌هایی در نمایش «آن برد» باعث جذب مخاطبان و همراهی آن‌ها شده است، تاکید کرد: با اینکه بازخورد مخاطبان غالبا مثبت است اما ما را غافلگیر کرد. مخاطب با موضوع «آن برد» به راحتی ارتباط می‌گیرد زیرا در زندگی خود و اطرافیانش با موضوع مهاجرت مواجه شده است. هر گروهی بیش‌تر دوست دارد که شیوه اجرایی‌اش مورد توجه مخاطب قرار بگیرد ولی صادقانه بخواهیم صحبت کنیم، موضوع «آن برد» مخاطب را جذب می‌کند. البته شاید فرم اجرای نمایش هم درست درآمده که مخاطب می‌تواند با موضوع ارتباط برقرار کند.

تمبرچی ادامه داد: بعد از پایان هر اجرا، غالب مخاطبان تحت تاثیر قرار گرفته و برخی نیز اشک می‌ریزند. بسیاری از مخاطبان بعد از پایان نمایش آنقدر منقلب هستند که نمی‌توانند صحبت کنند. فکر می‌کنم موضوع و فرم اجرایی کار توانسته با مخاطب ارتباط درستی را برقرار کند.

این کارگردان تئاتر درباره چالش‌های تولید و اجرای «آن برد» به لحاظ اقتصادی، تصریح کرد: چالش اقتصادی همیشه برای تئاتر وجود دارد و تنها با همراهی و حمایت همه اعضای گروه می‌توان این چالش‌ها را پشت سر گذاشت که خوشبختانه من از این همراهی و حمایت برخوردار بودم. ما تلاش کردیم به‌ویژه در طراحی صحنه به سمت ایده‌هایی برویم که کم‌ترین فشار مالی را روی گروه داشته باشد.

وی متذکر شد: مشکل اساسی این است که اکثر سالن‌های تئاتری در آن واحد میزبان ۲ یا ۳ گروه نمایشی هستند و این امر دپوی دکور را با مشکل همراه می‌کند. حتی اگر گروهی توان مالی ساخت دکور ایده‌آل خود را داشته باشد، سالن به عنوان میزبان چند گروه امکان دپوی دکور را ندارد.

تمبرچی اظهار کرد: امیدوارم شرایط برای تئاتر بهتر شود. البته احساس می‌کنم که شرایط در حال بهتر شدن است و اقبال مخاطبان هم نوید روزهای بهتری برای تئاتر ایران را می‌دهد.

وی در پایان سخنان خود درباره اینکه آیا اجرای نمایش «آن برد» تمدید یا در سالنی دیگر ادامه پیدا می‌کند یا خیر، گفت: ما تا ۲۱ اردیبهشت به اجرای «آن برد» ادامه می‌دهیم. صحبت‌هایی در گروه برای ادامه اجراها انجام شده و در حال مذاکره با تئاتر شهر هستیم که امیدوارم این اتفاق بیافتد.

نمایش «آن برد» با حضور مهدی زندیه و نیکو بستانی، ساعت ۱۸ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

عکس از رضا معطریان است.

کد خبر 6097371 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»
  • نمایش «گالیله» بیش از ۱ میلیارد تومان فروخت
  • بازیگر پایتخت در سن ۷۱ سالگی |‌ عکس
  • تبلیغات گل درشت در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی به مرز فاجعه رسیده است/ تلویزیون شفاف‌سازی کند
  • بازیگری متفاوت عمو پورنگ؛ منتظر این سریال در نمایش خانگی باشید
  • رشیدپور همچنان دنبال جایی برای انتشار «ساعت صفر» است
  • عمو پورنگ با «لالایی» بازیگر می‌شود / جزئیات پخش سریال عمو پورنگ در شبکه نمایش خانگی
  • سریال‌های جدید تلویزیون/ از بدل علی مشهدی تا نمایش توان علمی کشور
  • عمو پورنگ با «لالایی» به شبکه نمایش خانگی می‌آید
  • یکی از قابلیت‌های اسپاتیفای بی‌سروصدا پولی شد